2013. szeptember 3., kedd

Fűszeres szilvalekvár

   Pontosan 13 éve tuningoljuk ekképp a szilvát. A fűszereket és az elkészítését tekintve mindig van változás. Készült már kevesebb, máskor több fűszerrel is. Dzsemfix-szel, majd sütőben karamellizálva vagy fazékban rotyogtatva. Azt kell, hogy mondjam, most sikerült a legjobban. (A férfiember itthon úgy nyilatkozott, azóta szereti a lekvárt, mióta én főzöm.) Ötféle fűszer került bele, el is neveztem Renja-féle ötfűszer keveréknek :D  Na jó, elég a fényezésből, más itt a lényeg. A saját adagomat adom meg, aki kevesebbet/többet főz, átszámolja.

Fűszeres szilvalekvár

5 kg mosott, magozott szilva
0,5 kg nádcukor/fehér cukor/xilit/eritritol (utóbbival vigyázni, kikristályosodhat)
1,5 mokkáskanál tört/őrölt szegfűszeg
2 mokkáskanál fahéj
2 mokkáskanál őrölt gyömbér
2 mokkáskanál vaníliapor/1-2 vaníliarúd kikapart belseje  (az ötletet Csilla adta, aki körtelekvárba főzte)
0,5 mokkáskanál szerecsendió
jóó forró vízzel kimosott (mondjuk úgy, sterilizált))üvegek, tetők

   A szilvát jó nagy fazékba öntöttem és merülőmixerrel szinte levesesre aprítottam. Beleöntöttem a cukrot és a fűszereket, majd időnként megkavargatva állni hagytam, hogy a cukor elolvadjon, a fűszerek pedig érvényesüljenek. Két lábast készítettem elő. Mindkettő alatt nagyobbra állítottam a lángot. A nagyobb lábasba 3, a kisebbikbe 1,5 merőkanalanként mertem a cukros szilvát. Nagyon sűrűn kavargatva vártam, hogy elforrja a levét, s besűrűsödjön. Érdemes kivárni, fantasztikus eredményünk lesz! Ha ez megvolt, üvegekbe töltöttem. Újabb merőkanál, kavargatás, forróság, türelem, megint üveg. A tele üveg tetejét rögtön rácsavartam, majd pár percre fejtetőre állítottam. Kihűlésig száraz dunsztba tettem az összeset. (Ez nálam két vastag pléddel bélelt dobozt jelent.)  Tarkedlihez és amerikai palacsintához nagyon jól passzol.
  Nem fél órás folyamat, ráadásul indul tőle a konyha, aki viszont szereti művelni, pár nap után elfelejti az egészet. (Dr. Oetker-féle citromos-szegfűszeges körtelekvár is készült utána, de nem ízlett, így félidőnél kapott két marék szedret. Jobb lett.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése