2012. szeptember 17., hétfő

Tatin tarte körtével

Van, aki nem ismeri? Csak a megelőző posztok miatt nem írtam magyarul a címet, túl sok már a tortából:)  Tán egy évtizede is van, hogy készítjük, de mostanában nem sütöttem. Tesóm specialitása amúgy, almával, hozzá vaníliasodóval. Egy bajom volt mindig, túl vastagra készítette a tésztáját. Jómagam leveles tésztából is megalkottam már, nem rossz úgy sem. Aztán nemrég fb-on, a Konyhatündéreknél említette valaki a francia almatortát...Áááááá, a Tatin!!!!!! Tervbe is vettem. Talán egy hetet pihentettem a dolgot, mikor kaptunk egy táska körtét. Magában szinte csak én eszem meg, gondoltam, kezdeni kéne vele valamit. Miért ne lehetne kicsit átszabni a Tatin nővérek receptjét? Nem mellesleg a világ egyik legegyszerűbb sütije, mindenkinek melegen ajánlom. Szó szerint is, úgy a legfinomabb!  Szerencsémre a tészta összejött, vékony, omlós lett. Elolvastam pár recit, mire döntöttem, ez lesz az ! A tésztát citromhéjjal dúsítottam, a karamelles-gyümis réteget szintén saját ízlésemhez igazítottam. 


Körtés Tatin torta (26 cm átmérőjű kerek piteformához)


A tésztához:


20 dkg finomliszt

5 dkg porcukor 
10 dkg hideg vaj
1 tojássárgája
3-4 evőkanál hideg víz 
fél citrom reszelt héja
csipet só

A gyümölcsös réteghez: 

7-8 kisebb körte (ez nem aranyszabály)

3 kanál vaj
3 kanál nádcukor 
2 csipet fahéj
1 csipet szerecsendió


A tészta hozzávalóit jó gyorsan összegyúrtam, majd fóliába csomagolva a hűtőszekrénybe tettem. (Nem vártam vele x időt, semmi baja sem lesz, ha hosszabb ideig hagyjuk benn.)  A sütőt bekapcsoltam 220 Celsius fokra. Nekiálltam a körték hámozásának. (Ez egyébként a süti legmelósabb része, tehát tényleg ne ijedjünk meg tőle. ) Mindegyiket félbevágtam. Ha eszembe jut, még citrommal is meglocsolom, na nem a barnulás miatt, arról a karamellizált cukor gondoskodik, de a savanykás íz jót tett volna a körtéknek. Tegyük a vajat és a nádcukrot a piteformába, majd toljuk a sütőbe - középső rácsra -  és várjunk. Mire is? Kell kis idő, mire mindez  felolvad és karamellizálódni kezd. Ha látjuk, hogy  folyamat beindult, a cukor-vajas keverék már bugyog, s pici színe van, vehetjük ki a formát és hasalhatnak is bele a körték. (Óvatosan mindezt, a karamell komoly égési sérüléseket okozhat!) Ha szépen eligazgattuk őket, mehet a forma vissza a sütőbe, még mindig a tészta nélkül. Hagyjuk sülni a körtéket, barnulni a cukrot!  Ezalatt kinyújtjuk a tésztát. Nem baj, ha nagyobb átmérőjű lesz, mint a piteformánk. Ha ezzel megvagyunk, már a körték is sültek picit, levesszük a hőt 190 Celsius fokra. A gyümülcsöt beborítjuk a tésztával. A lelógó részeket a körték mellé tűrjük, ugyancsak óvatosan,  a kezünkre vigyázva. 20-25 perc alatt világosbarnára sütjük. Kivéve egy nagyobb tálat borítunk a formára, s ügyesen megfordítjuk, vigyázva arra, hogy ne csepegjen ki/mellé a körtés karamell. Én sülés után szórtam meg a fűszerekkel, más közben is megteheti. Az elvetemültek őrölt gyömbérrel is meghinthetik, úgy nekem már sok lett volna.

Szokás ezt  vaníliafagylalttal, pálinkával kevert tejszínhabbal kínálni.. Nekünk így magában, melegen is nagyon ízlett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése